Retroparin ja Eräeukkojen reissu Lapin huipulle Nuorgamiin ja Sevettijärvelle

LAPIN LUMOISSA

Porukalla ihan pohjoiseen

Nuorgam, Sevettijärvi 25.8.2020-02.09.2020

Viime keväänä syntyi ajatus lähteä reissuavustajaksi kahdelle reippaalle vaeltajalle Helille ja Annelle. Heidän vaelluskohde oli Kaldoaivin erämaa.

Matkaan lähdettin Ilomantsista kohti Lieksaa aamuvarhain klo 5:45 ja sumuinen aamu oli kaunis.

Hiljainen oli liikenne vielä aamulla. Eräeukot Heli ja Anne lähtivät Joesuusta ja meillä oli tapaaminen Lieksassa ja siitä jatkui matka kohti Lappia.
Pysähdyttiin tutustumaan Hiljainen kansa tilataideteoksen luona ja Ämmänsaaressa lounastettiin Kultaisessa Kukossa, Matin ja minun lempparipaikka.

Ensimmäinen yö oli Nilimellassa Sodankylässä ja siitä ajettiin eteenpäin komeita maisemia matkan varrella katsellen. Ivalossa syötiin parasta pizzaa ikinä.

Saariselän Kaunispäällä piipahdettiin kahvilla ja kuvaamassa upeita tunturimaisemia.

Nuorgamin lomakeskuksessa 26.8.20 yksi yö porukalla.

Koska Covid-19 on sulkenut myös lomakeskuksen ravintolan, niin
torstaiaamuna 27.8.20 Tupun ruokapubi tarjosi Retrovaunussa matkalaisille englantilaisen aamiaisen. Siitä sitten vietiin "tytöt" polunpäähän mistä lähtee Kaldoaivin 70 km erämääreitti.

Sinne lähtivät rinkat keikkuen kohti uusia seikkailuja. Me Matin kanssa viivymme vielä pari yötä Nuorgamissa ja käymme Pulmankijärven tietä pitkin ihailemassa tunturimaisemia.

TUULA JA MATTI NUORGAMISSA

27.8-29.8.2020

Otamme käyttöön Nuorgamin isännän toteamuksen Matille näillä sanoin:

"Kunhan saatte tytöt matkaan niin sitten otatte vaimon kanssa rennosti!"
Niinhän me tehtiin, tilattiin saunakin ja nautitiin Tenojoen maisemista.

Tuula ajeli päiväreissulle Utsjoelle kuvaamaan kirkon ja kirkkotuvat.

Museotie Utsjoelta Nuorgamin suuntaan.

MATKA JATKUU KOHTI SEVETTIJÄRVEÄ

29.08.2020 COVID-19 muutti matkasuunnitelmia, joten jätimme Norjan väliin. Karanteenia olisi tullut meille ja muillekkin matkalaisille.  Ajetaan suoraan Sevettijärvelle, joten kilometrejä tulee noin 140 km lisää. Norjan kautta Näätämöön olisi ollut lyhyempi matka.

Pysähdyttiin sitten Sevetinbaarin pihalle Retrovaunun kanssa yöpymään.
Mukava paikka tuo Sevetinbaari, niin rento ja iloinen meininki. Illalla istuttiin venetsialaista iltaa viettäen kodassa ja seurana oli Sevetinbaarin isäntäväen pienet koirat. Italialaista rotua Bolognesea. Hauskoja veijareita ja yksi istui Matin vieressä melkein koko illan. Sevetin matkaparkin naapurivaunun omistajan kanssa haasteltiin ja kuinka ollakkaan hänelle Pohjois-Karjala olikin ihan tuttu paikka. Hän itse oli espoolainen. Pieni on maailma tuli taas todettua.

Näätämöstä haettiin lisää bensaa, että päästään sitten kotiinkin. Bensan hinta alkukesästä oli kohonnut 95E maksoi 1,64 €. Piipahdin Nordmarketissa, kunhan porolauma väistyi oven edestä! Matti osti sieltä hienon Näätämölippiksen. Lippis jäi kyllä Sevetin baariin, kun olimme syömässä sitä poroburgeria, Sevetin baarin pitäjä kyllä sen laittoi postissa tänne Ilomantsiin.
Juteltiin kaupan miesmyyjän kanssa ja hän kysyi mistä olemme tulleet. Ilomantsi olikin hänelle ihan tuttu paikka, kertoi käyneensä usein ja tunsi Möhkön ja erityisesti Petkeljärven petäjiä kehui komeiksi.  Poikettiin vielä Näätämön K-Marketissa ja sieltä Tuula löysi 5kg Myrttisen kurkkupurkin. Sanoinkin Matille, että täytyy kai ajaa Näätämöstä sitä jatkossa hakemaan.

Sää suosi koko ajan tähän mennessä meitä kaikkia.

Sevettijärvi maanantai 31.8.2020 Eräeukot Heli ja Anne saapuvat tänään vaellukselta tänne Sevettiin. Mennään vastaan heitä, kävellään Sevetistä Pulmankijärven reittiä poroerotusaidalle Ahvenjärventielle. Todettiin että taitaa olla parempi, että haetaan auto ja tullaan vastaan vaeltajia niin on helpompi taivaltaa loppukilometrit autolla. Hyvä valinta olikin, sillä Heli jo ilmoitti, että vaelluspiste on merkitty heillä juuri siihen poroerotusaidalle. Matti lähti vastaan ja otti Helin rinkan ja kyllä tuli  iloisia vaeltajia sieltä metsän siimeksestä. Siitä porukalla kohti Toini Sanilan porotilaa ja yövyttiin porukalla ja saunottiin siellä Toinin paikassa. Meillä oli yhteinen 6 hengen huone keittoastioineen,  joten  tarjosin  Tupun ruokapubin illallisen.

Luvatut kylmät Halko oluet maistui rankan reissun jälkeen varmaan näille vaeltajille. https://olutopas.info/olut/2751/

Tiistaina 1.9.2020 Sevettijärvi +12 astetta ja kotimatka alkaa. Ensin odotellaan että Sevetin baari aukeaa ja saadaan maistaa isännän tekemää poropurilaista.
Kannatti odottaa, oli niin hyvää.

Kotimatkalle tiistaina 1.9.2020

Ensin meinattiin että mennään Sodankylään puskaparkkiin, mutta Matti on semmoinen retrokuski, ettei nuo ajokilometrit paljon tunnu missään, joten jatkettiinkin Vuotsoon asti. Leiriydyttiin Vuotson majatalon matkaparkkiin, mikä olikin oikein hyvä valinta. Ystävällinen majatalon pitäjä neuvoi miten toimitaan ja mihin auton ja vaunun voi jättää. Hyvä paikka oli olla yötä. Syötiin hyvä aamupala ja siitä sitten eteenpäin kotia kohti. Kenties palaamme Matin kanssa ensi kesänä Vuotsoon josta varsinainen Lappi alkaa ja tutustumme siellä oleviin Nattasen tuntureihin.

Matka jatkuu keskiviikkona 2.9.2020 kohti Rovaniemeä klo on 9:30 kun lähdettiin eteenpäin.

https://www.instagram.com/eraeukot/?hl=fi meni Rovaniemellä shoppailemaan ja Tuula meni ruokakauppaan ja torille. Emme enää majoittuneet mihinkään, vaan jatkettiin matkaa suoraan kotia kohti. Saavuimme kotiin klo 23.00 ja ajokilometrejä tuli tälle viimeiselle matkapäivälle 812 km. Sää oli koko reissun oikein hyvä matkailusää.

Yhteensä matkaa kertyi noin 2600km ja reitti oli MENOMATKALLA seuraava:
Ilomantsi, Lieksa, Kuhmo, Ämmänsaari, Kuusamo, Kemijärvi, Sodankylä, Vuotso, Saariselkä, Ivalo, Inari, Utsjoki, Nuorgam
PALUUMATKA: Sevettijärvi, Kaamanen, Inari, Ivalo, Vuotsossa (yö) Sodankylä, Rovaniemi, Ranua, Pudasjärvi, Puolanka, Paltamo, Sotkamo, Nurmes, Lieksa ja Ilomantsi

ISO KIITOS KUSKILLE MATILLE JA MUKAVASTA ILOISESTA SEURASTA ERÄEUKOILLE HELILLE JA ANNELLE.